koopvoordenatuur.nl

Kies zo bewust mogelijk!

santoni

Bewustzijn

Ik heb het idee dat Nederland anno 2019 steeds bewuster wordt in het maken van keuzes. Mogelijk komt dat door het ontstaan van internet: informatie is altijd binnen handbereik. Vroeger kon je niet zomaar overal alles van weten, nu heb je elk antwoord met een simpele google-zoektocht. Mogelijk is de huidige generatie ook wat meer opgevoed met het idee van kritisch denken. Hoewel het soms makkelijker is om de mening van de horde te volgen lijkt er meer ruimte te zijn voor het vormen van een eigen mening, ook als deze niet helemaal aansluit bij de huidige mening  van de meerderheid.

Voeding

Het begon met bewust keuzes omtrent voeding. In de supermarkt kwamen er meer en meer voedingsgroepen met bepaalde stickers en labels, dierlijke producten kregen een stempel omtrent het leven wat het dier heeft gehad en de keus voor biologisch vlees of vleesvervangers is breder dan ooit. Het lijkt alsof de bewustere keuzes omtrent voeding en supermarkten onderhand vrijwel vanzelfsprekend zijn. Men lijkt meer en meer stil te zijn bij de grootte van zijn ecologische voetafdruk en het gevolg van zijn aankoop. Daarom zie je ook meer en meer dat men, zeker als men zich dit kan veroorloven, spullen weer lokaal gaan kopen. Bij kleinere winkeltjes, of op de markt. De lokale supermarkt is weer in trek, zeker als de spullen hier biologisch (en onbespoten) kunnen worden aangeboden. Juist in grote steden waar de grote supermarktketen meestal om de hoek is gaat men meer op zoek naar lokale producten om zo het middenkleinbedrijf staande te helpen houden.

Bewuste schoenen

Echter zie ik steeds meer een nieuwe trend: ook met kledingkeuzes lijken mensen bewuster om te gaan dan ooit. Waar iedereen eerst hun kleding bij een grote keten aanschafte is men zich nu bewust van kinderarbeid, massaproductie én hoe dit de kleinere winkeliers in feite van de markt afdrukt, met alle gevolgen  van dien. Men lijkt meer en meer bereid te zijn wat meer te betalen om echt ambacht te helpen blijven bestaan. Een voorbeeld van zo een mooi ambachtsmerk is Santoni. Dit Italiaanse merk focust zich op het maken van kwalitatief sterke herenschoenen, terwijl ze het milieu in hun achterhoofd houden. Zo gebruiken ze onder meer plantaardige kleurstoffen en slaan zij hun leer zelf. Daarnaast worden de schoenen compleet met de hand afgewerkt en is er dus totaal geen sprake van massaproductie. Deze liefde is terug te zien in hun producten. Nieuwsgierig? Zoek ze eens op. De schoenen zijn het meer dan waard.

Mobiele versie afsluiten